Showing posts with label Sakit. Show all posts
Showing posts with label Sakit. Show all posts

Monday, February 24, 2020

- Ayah -

9 Disember 2019

Bercakap memang senang, bukan kau yang lalui semua kesulitan tu.Kalau mampu, jangan kata nak bawa ke hospital swasta berpindah rumah pun aku sanggup asalkan ayah sihat macam sedia kala.Kalau pandai sangat bagi idea macam2, datang sini meh hulur sikit sorang korang adik beradik  tolong Abang korang yang tengah susah ni.Korang Masing2 orang senang kan setakat 2,3ratus tu apa lah sangat.Aku anak dia pun Struggle nak tolong mak ayah aku setakat yang termampu.Setiap orang tak sama ujiannya, Mungkin kesusahan kami adalah ujian buat orang senang macam kau.





. : Ikhlas tu kau hanya akan nampak masa kau susah, masa kau tak mampu, masa kau tak berdaya, masa kau sakit Dan masa kau lemah. 

Sunday, November 23, 2014

Khabar - Nenek -




Pesanan ringkas yang aku terima dari takwa membuatkan aku resah dan bimbang.Aku harus pulang segera atau aku mungkin akan menyesal seumur hidup dengan rasa bersalah dan terkilan.




- " Kau tak nak pergi tengok nenek ke? "

- " Nak tengok, tapi bajet tak ada nak balik "

- " Nenek tu ada ketumbuhan kat kepala.Tak boleh operate,dekat dengan otak dan nenek dah tua..."

- " Nenek sekarang ada di mana? "

- " Nenek tu mesti nak makan dengan kau.Dah la dia lama tak jumpa cicit.Hari tu dia cakap dekat mak,kalau kau balik surus abang ipar sembelih ayam dia.Maknanya apa tu? Mesti la nak makan ramai-ramai. "

- " Nanti la aku tanya abang kau.Nenek dah balik ke? "

- " Kat rumah.Tapi kena chek up la kat hospital sungai buluh.Doktor pakar bahagian kepala kat sungai buluh. "

- " Ketumbuhan apa? "

- " Balikla,Ala...duit boleh cari.Nenek kau ni ada sorang je.Opah dah tak ada.Siap surus sembelih ayam dia lagi..Tak tau ketumbuhan apa.Tanya mak la,kata nak telefon kau. "







Harus alasan apakah yang nak ku beri?
sedangkan aku tahu nenek perlukan ahli keluarganya
ada bersama saat-saat begini.
nenek sudah semakin tua kudratnya juga sudah
berkurangan.permintaan yang sekecil itu
harus aku tunaikan demi untuk menggembirakan
hatinya.....












Friday, January 3, 2014

Nyawa - Hadiah Tahun Baru





Sebenarnya...
Bila hilang satu nyawa,Tuhan akan gantikan dengan nyawa yang baru.Tapi bila sampai ke giliran aku,ini yang menjadi tanda tanya.Adakah perjanjian aku dengan Tuhan dulu,sudah sampai ke titik akhirnya? Mungkin sudah sampai masa,sudah sampai giliran aku untuk pergi? mungkinkah? Semua menjadi pertanyaan tanpa jawapan.




"Serangan terlalu kerap ini serius,awak tak boleh kontrol"

"Saya akan rujuk awak pada doktor pakar dan doktor perubatan"

"saya akan tukar ubat lain,tapi ada sideeffect ringan tak merbahaya cuma sementara.simptom biasa awak akan rasa mengantuk untuk membantu awak berehat.mungkin akan mengalami masalah buang air,rambut gugur lebih banyak dari biasa.memori awak mungkin akan sedikit terganggu.jika perlu,saya akan adakah sesi kaunseling dengan pasangan awak,supaya dia lebih memahami keadaaan awak dan lebih bersedia."




Nak kata apalagi,doktor bukan Tuhan yang boleh meramal berapa panjang usia seseorang.Belum pulih sakit hati,datang pula sakit yang lain.Aku dah penat nak berjuang lagi badan tak kuat kudrat pun terhad,Mungkin ini hikmah kenapa aku tidak "dijodohkan dengan Dia" dulu.Supaya dia tak sedih kehilangan aku dengan cara "kematian" hingga buntu nak mencari ganti dan membuat pilihan....







Rambut makin menipis
sampaikan aku rasa takut
nak menyentuhnya lagi.....

Tuesday, April 17, 2012

Carpal Tunnel Syndrome




Sumber gambar: di sini
Sumber artikel : Carpal tunnel syndrome



Setelah tiga hari merasa sakit di pergelangan tangan,tempat di mana kecederaan lama akibat kemalangan dua tahun yang lalu.Aku akhirnya mengambil keputusan untuk terus ke klinik.Sebelum ini,memang biasa tangan kiri menjadi lenguh,kebas-kebas dan ngilu.Tapi,baru ini keadaannya seperti bertambah buruk bila ia berterusan dan bertambah sakit.Dan pertemuan dengan doktor pada pagi itu,betul-betul buatkan aku rasa tersentak bila mendapat tahu,yang saraf di pergelangan tangan aku mengalami masalah.Doktor mula menunjukkan gambar dan artikel berkenaan masaalah yang aku hadapi melalui skrin komputernya.






"Carpal tunnel syndrome..."


"Apa? saya tak faham."


"Masalah saraf ini,di panggil carpal tunnel syndrom.Yang mana awak akan mengalami rasa kebas,lenguh,sakit di bahagian tangan akibat dari tekanan saraf yang tersepit di pergelangan tangan."


"Kadang-kadang saya tak dapat menggenggam tangan secara normal.Dan bila mengangkat objek berat,tangan saya mula berasa sakit."


"Itu memang akan akan terjadi untuk permulaannya.Biasanya di sebabkan penggunaan komputer seperti menaip atau memegang tetikus,menjahit,membuat kerja berat yang banyak melibatkan tangan,dan ahli sukan."


"Sebelum ini saya tak pernah ada masalah,cuma selepas kemalangan motorsikal dua tahun lepas,tangan saya tercedera."


"Berkemungkinan.Dan selalunya jari manis dan jari kelingking tak dapat membuat pergerakkan serentak dengan jari yang lain bila awak cuba menggenggam tangan.


"Ada kesan yang serius ke doktor?"


"Tak serius...cuma awak akan rasa tidak selesa saja untuk bahagian yang sakit tu.Buat masa ni,masih boleh di kawal dan cuba buat senaman ringan untuk tangan.Tapi,ia boleh jadi kritikal bila tangan awak mula hilang keupayaan dan menjadi lemah.Sehingga tidak mampu memegang objek,walaupun yang ringan."


"Hilang keupayaan? Tak ada cara untuk sembuh?"


"Ada,melalui pembedahan.Awak jangan risau...saya akan bagi dua jenis ubat.Prednisolone ubat radang,ambil untuk lima hari dan neurobion ubat saraf yang boleh diambil secara berterusan."




Mengeluh panjang sebaik saja keluar dari bilik doktor muda itu.Dugaan apa lagi yang Tuhan beri pada aku? Selepas satu,datang lagi satu untuk aku hadap telan dalam kepedihan.Masih terdengar-dengar lagi "hilang keupayaan?" apa maksud sebenarnya? Adakah aku berkemungkinan akan cacat atau lumpuh? Apa benar,melalui pembedahan semuanya akan sembuh seperti sedia kala? Aku takut hilang keupayaan,dan aku masih memerlukan kedua-dua anggota lengkap ini.Aku takut aku tak kuat untuk lalui semua ini sepanjang hayat.Berapa lama lagi hayat tangan ini masih boleh di guna pakai?






Ya Allah...
tolong,aku mohon jangan di ambil
semula pinjaman yang kau beri ini
aku masih memerlukannya lagi
aku masih belum siap untuk kehilangannya
dalam masa terdekat ini.....





Monday, October 31, 2011

Sebulan Pertama



Dan tempoh satu bulan itu pun berakhir dengan jayanya tanpa ada sebarang rasa yang mengganggu jiwa.walaupun ada sesekali hampir saja perancangan ini gagal,tapi aku cepat bertindak menutup segala keraguan yang ada kalanya langsung tidak masuk akal.mungkin bersandarkan kepercayaan itu segalanya yang di atur berjalan lancar.hati aku sedikit tenang tidak seperti dulu dimana kegagalan lalu berpunca dari hati dan minda yang tidak bersatu.

Untuk bulan yang seterusnya,aku rasa lebih yakin untuk memulakan perancangan yang kedua.masa semakin suntuk dan aku sendiri tidak punya banyak waktu untuk menagguh-nangguh lagi.meski pun kesilapan dulu sering kali menghantui hidup aku,tapi aku akan tetap bertabah hati.misi kedua bulan November ini boleh di kira sudah hampir ke puncaknya.tetapi ada satu masalah yang membelenggu,bagaimana aku mahu memulakannya? Dan aku perlu memikirkan alasan yang munasabah untuk menguatkan lagi jalan cerita ini.







Misi kedua bulan kedua

Aku harap segalanya bisa di atur dengan teliti

Supaya nanti tidak akan ada yang sakit hati…

Tuesday, August 9, 2011

Langit Menangis


Lewat senja itu merah merenung langit tinggi mengagumi biasan warna indah kala itu,perasaannya tenang dan damai.entah kenapa,tiba-tiba langit berubah murung beberapa ketika itu kedengaran amarah dari guruh.di selang seli dengan cahaya petir yang menggerunkan bagaikan halilintar.seketika itu langit menangis...menangis dengan galaknya diiringi tiupan kencang sang angin yang menggila.

senyum merah yang tadinya ceria kini berubah menjadi pudar warnanya.hilang serinya hilang indahnya.merah turut menangis menyelami perasaan sang langit senja tadi.mengerti akan sakitnya sang langit kala kehilangan kekasih hatinya sang matahari megah.hilang matahari,hilanglah cahaya hilang warna ceria hilang indahnya.hanya yang tinggal kegelapan malam mula menyelubungi bersama rasa sepi.....







sakit bila kehilangan

Thursday, August 4, 2011

Sepi Membunuh

Aku suka sepi
tenang aman dan damai
Tapi ada masa juga
aku tidak suka sepi

Ada masanya sepi buat aku sakit
ada masanya sepi buat aku kosong
dan ada pun waktunya
sepi buat aku merasa terasing

Bila sepi aku rasa keseorangan
rasa terpinggir jauh dari keriuhan
ada rasa sakit dari lubuk hati paling dalam
ini sepi yang buat aku rasa terbunuh!




rasa betul-betul terbunuh!


Tuesday, May 24, 2011

Perubahan Seminit


Duduk dalam wad yang membosankan hari-hari pakai unifrom hijau yang sama dengan orang lain.duduk di atas katil putih tanpa warna nurse yang berunifrom putih beserta doktor-doktor muda yang datang merawat juga memakai unifrom putih.tapi sempat juga aku kerling sepintas tag namanya "Dr.shawn" aku fikir dia berketurunan cina berwajah bersih tenang dan punya senyuman yang manis tiap kali datang memeriksa tahap kesihatan aku.Aku yang lurus hanya menjawab ringkas di setiap patah soalannya tapi mata masih tetap setia memandang ke arah laporan yang di catatkannya.




"sudah makan?"

"sudah tadi."

"macam mana hari ni,okey?"

"erm...sikit-sikit better."

"maksud u,okey atau tak okey?"

"it's better"

"lebih baik dari semalam?"

"yup."

"mahu balik rumah?"

...diam dan angguk...




doktor berwajah tenang itu senyum sambil mencatatkan sesuatu dan dia pun berlalu.beberapa minit lepas itu seorang nurse datang untuk ambil sample darah aku lagi.mujur tika itu bukan lagi shift nurse berwajah ketat malam tadi.nurse yang bertugas malam tadi berwajah ketat tanpa secalit senyuman.kata-katanya bernada tegas tanpa belas dan perlakuannya agak kasar tika aku minta dia menanggalkan jarum di tangan kanan aku.aku sedikit tenang bila melihat nurse muda berketurunan india itu datang.kerjanya cermat dan penuh hati-hati sesekali dia cuba untuk mencari kata untuk menghilangkan resah aku tika itu.dan dengan mudah kerjanya selesai tanpa sempat aku merasa bisa suntikkan jarum itu menembusi kulit.dalam diam aku memuji hasil kerjanya.wajah nurse itu sentiasa ceria dan dia juga ramah,aku suka benar melihat dia.






kadang-kadang
tingkahlaku dan pelakuan seseorang
boleh mengubah mood seseorang.

kerjaya seorang perawat
bagi aku memaniskan muka itu perlu
orang yang sakit pada fikirnya sakit
tapi mereka yang merawat perlu
maniskan wajah kurang-kurang
hilang juga resah hati si pesakit.


Sunday, May 1, 2011

Gersang

Tatap terus ke dalam mata aku
dan apa yang kau lihat?
kesakitan dan kekecewaan.
Lalu aku kau tarik dalam dakapan
erat dan aku mula kelemasan.
kau bisikkan janji lagi padaku.
jejari kau mula menjelajah sekitar
mata dan bibirku.
lalu kau cuba untuk cumbu.
Aku mulai lemah longlai dalam pelukkan
dan jejari mu mula menjelajah hingga ke tengah dada.
ada desah-desah basah disitu.
kau mula bertindak rakus
dengan kejam jejarimu mula menembusi hingga kehati.
ada erangan penuh sakit.
kau genggam hati itu sekuatnya lalu
kau rentap keluar secara paksa.
cairan merah mula membasahi.
Aku yang semakin lemah longlai kau biarkan
jatuh tertiarap sebaik pelukkan dilepaskan.
nafas semakin pendek bagai binatang disembelih.
Lalu pada hari itu aku mati betul-betul ditanganmu
aku kau pandang tanpa belas tangisan tidak dihirau.
akhirnya mata terpejam sayu dan kaku.





kau kejam kau jahat
kau bunuh aku kau sakiti aku
aku yang gersang
dahagakan kasih sayang
dimana janji kau dulu,penipu!

Friday, April 29, 2011

Hati Pecah


kau dah tak macam dulu lagi
badan kau susut muka kau cengkung
kau nampak penat nampat letih
kau sebenarnya sakit
tapi kau pendam diam-diam.

renungan mata kau sayu
ada genang dihujung
kau nampak sedih sekali
hati kau sedang parah
tapi kau cuba senyum buat biasa
sudah berapa lama
kau jeruk hati kau dalam cuka
dengan perlahan dia memamah kau
sampai kau lebur dan larut
kau memang sakit





Tuhan.....
tolong bagi aku jalan
jangan biar aku sesat
aku buntu
Tuhan.....
aku sakit pedih sangat
tolong beri aku ubat
aku penat
Tuhan.....
aku dilema aku buntu
tolong beri aku jawapan
aku tak tahu.

Monday, March 14, 2011

Hukuman Dari Tuhan

Kau telah telah di hukum
di hukum oleh Tuhan Kerana
DOSA...
tuhan beri kau kesakitan itu
Dia beri kau kepayahan itu
Dia beri kau merasa sendiri
dia beri kau merasa sepi...
lantas siksa yang kau alami
untuk detik ini benar2 membebankan diri
sesungguhnya kau diuji
kau diuji...
tapi untuk berapa lama kau insaf
sehari?
sminggu?
sebulan atau setahun?
Tuhan masih sayang
dia beri kau peluang
dia beri kau masa
dia juga beri kau ruang untuk muhasabah
lalu balasan yang kau
persembahkan padaNya apa?
hanya menjadi bodoh
dengan telunjuk durjana berapi!
kesedaran kau terlalu nipis insan...

Friday, November 12, 2010

Harapan Kecewa

Sunyi hari ni...aman? taklah hati sedang gundah gulana berperang hebat dengan rasa terkilan yang amat dalam.yelah berapa lama bersabar dan berharap,tiba-tiba sesuatu yang di kejar tidak dapat menjadi hak milik sedih kan.
.
begini,saya menyimpan hasrat yang besar berserta harapan yang menggunung tinggi terhadap sebuah buku yang telah lama saya idam-idamkan.kira buku ni limit dan susah nak cari di mana-mana kedai buku sekalipun kat tempat saya terdapat beberapa buah kedai buku,tapi buku yang satu ni memang payah nak jumpa.nak jadikan cerita satu hari saya berjalan di sebuah shoping complex dan terserempak dengan sebuah kedai buku ni dan terus masuk tanpa ragu-ragu.saya jenis gila buku pantang nampak kedai buku,mesti nak masuk tengok.tak dapat beli,dapat belek-belek pun jadilah.
.
dan terjumpa sebuah buku idaman...tengok harga kat kulit belakang sangat sadis harga mahal.sedangkan dalam wallet just tinggal beberapa keping not rm1 jerk.so,letak balik buku tu dan simpan azam untuk dapatkan buku tu apabila sudah punya wang nanti.tapi hari ini...saya dapat tahu yang buku itu telah habis di jual dan kedai tersebut tak punya stok lain.perasaan saya masa tu jadi kecewa yang teramat.serius saya betul-betul sedih dan menangis hanya kerana sebuah buku idaman.saya betul-betul ingin memiliki buku itu tapi nak cari di mana lagi? malam ini,saya rasa sangat down...
.
.
.
.
.
.
.
DOWN

Tuesday, November 2, 2010

Terluka

I sejak saya berjumpa dengan awak tempoh hari,saya merasakan ada sesuatu yang tidak senang wujud dalam diri saya.saya tahu,tindakkan saya berjumpa dengan awak tempoh hari adalah tindakkan yang paling bodoh saya rasa.sungguh saya buat pengakuan ini seperti ada cebisan-cebisan rindu.tapi saya tahu semua itu tak mungkin,kerana semasa mata kita bertentangan saya sudah tidak nampak lagi diri saya dalam mata awak seperti dulu.renungan awak tidak bersinar seperti tahun dulu di mana saya lihat,saya ada di situ.tapi kini yang ada hanyalah pandangan angkuh dan ego seorang lelaki yang merasakan dirinya adalah betul semua.

.

pertemuan itu betul-betul buatkan hati saya sakit I.kisah kita dah mati,tapi kenapa awak cuba nak ungkit semula? pertemuan kita,surat-surat kita kenangan kita...saya sedaya upaya cuba untuk menerima bahawa yang berada di depan saya tika itu adalah orang lain,bukan awak bukan I saya yang dulu bukan! awak tahu rasa sakit tu bagaimana? bagaikan seperti hati luka yang awak rendamkan di dalam bekas berisi cuka cukup pedih kan? saya terasa mahu menangis tapi saya cuba tahankan hebatkan saya.tapi makin tahan makin sakit.saya cuba untuk menangis tapi tiada airmata yang mampu keluar kenapa?

.

saya bertekad pertemuan kelmarin adalah pertemuan pertama dan terakhir selepas beberapa tahun awak tinggalkan saya.I saya mahu melupakan awak saya mahu cernakan semua memori tentang awak.dan saya berharap awak jangan cari saya lagi jangan hubungi saya lagi.I tolonglah pergi dari kehidupan saya tolonglah tinggalkan tempat ini selamanya saya tidak mahu tengok awak lagi I sungguh saya sakit hati.Awak dah lukakan hati saya I awak tak berhati perut awak angkuh ego.awak tinggalkan saya tanpa sebab tanpa saya tahu apa salah saya awak berlalu pergi tanpa perasaan,bahkan awak hina saya lagi awak caci saya lagi kerana perempuan itu.perempuan yang baru awak kenal tak sampai setahun pun awak kenal,sedangkan saya yang dah bertahun kenal awak,ditinggalkan....

.

.

.

.

.

.

Ya ALLAH...

sakitnya hati di lukai cinta sesama insan

pujuklah hati ku dengan cinta abadi mu ya ALLAH.

Tuesday, October 26, 2010

Semalam

Semalam selepas satu jam menulis pasal awak,tiba-tiba telefon tangan berdering nombor semalam.ya nombor semalam nombor awak I saya save nombor awak semalam.mulanya agak ragu-ragu mahu menjawab,tapi saya jawab juga mungkin ada sesuatu yang penting.tapi sebaliknya tidak awak hubungi saya tanpa motif tanpa tujuan,pelik.
.
Awak just hubungi saya semata-mata untuk beritahu pada saya yang awak kini berada di daerah saya.menginap di rumah tumpangan untuk malam ini sebelum mencari tempat tinggal lain.kata awak lagi,awak mungkin akan tinggal di sini untuk beberapa waktu atas urusan kerja di pejabat tanah ukur tu.dan awak juga beritahu saya lokasi penginapan awak sekarang...dan tiba-tiba senyap seketika...

.

.

.1

.

..2

.

...3

.

....4

.

.....5

.

.

awak masih senyap...

.

.

......6

.

.......7

.

........8

.

.........9

.

..........10
.
.
saya mengalah dan bersuara...hairan awak hubungi saya tapi hanya untuk diam.kata awak lagi,tiada apa-apa yang awak mahu katakan hanya sekadar mahu beritahu keadaan awak sekarang,itu saja.
.
.
.
.

Usah di duga hati
yang sedang rawan
I...
adakah awak sedang
duga hati saya,tapi kenapa?
saya sakit macam ni.
.
.

Thursday, September 30, 2010

Perasaan Itu

Apa adanya tentang perasaan tentang rahsia hati yang bersimpul mati.diikat ketat tak bisa di leraikan melainkan dengan memotongnya.senyum sebagai tanda apa? senyum tak ikhlas hanya sekadar mengaburi pandangan.sorok rasa tutup kesedihan dan pendam sendiri-sendiri.ada sebak mahu di hemburkan tapi di sini bukan tenpatnya.sembunyi lagi dengan ketawa gembira seakan tak ada langsung keresahan di dada.ah,aku kan pelakon hebat siapa dapat meneka? siapa dapat membongkar?
.
rasa itu perit sakit sekali aku ingin menangis terasa sebak berat mahu pinjam bahu seseorang.bila aku sepi begini rasa itu bagaikan menikam-nikam hampir mati aku kesesakkan.tidur malam tak nyenyak fikiran terganggu dengan dengan beban.bila saat mahu terlelap,panggilan tugasan memaksa aku bangkit untuk teruskan rutin harian.diam dan pendam lagi sakit berat aku teringin mahu menangis teringin mahu berteriak.semakin lama aku pendam semakin bertambah berat.aku dah penat.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Ada sesiapa sudi pinjamkan bahu untuk saya tumpang barang sebentar?

.
.

Friday, August 27, 2010

Hati Berdarah

Pandang tepat ke hadapan terbentang luas dataran kosong itu.dongak ke langit tetap kosong tanpa palitan.
.
.
.
Penat menahan rasa sakit dalam dada aku betul-betul terasa sakit kat dada.benci apabila berperasaan begini.masuk kerja wajib senyum meski pun hati sedang berdarah parah.bergurau dan berbual mesra bersama teman serta majikan senyum senyum semanis yang mungkin seikhlas yang mungkin.berharap sangat senyuman yang penuh bergula itu bisa menyembunyikan rasa pedih dalam hati.rasa seperti mahu meraung sekuat mungkin sebebas rasa tapi aku tahankan.jangan bukan di sini tempatnya sabarlah tunggu masa dan waktu yang bertepatan itu tiba.tapi aku tak mampu bertahan lagi lalu malam ini aku rebah sekali lagi.hanyut di bawa arus perasaan yang tidak tertahankan.tidur bertemankan airmata berpelukkan kedinginan itu sudah lali bagi aku.