Showing posts with label gembira. Show all posts
Showing posts with label gembira. Show all posts

Tuesday, December 20, 2011

Usia : Black Forest Untuk Mak


SELAMAT HARI LAHIR MAK
MOGA PANJANG UMUR MURAH REZEKI
DAN HIDUP LEBIH DIBERKATI ALLAH HENDAKNYA
AMEEN.....




15 november 1964 tarikh kelahiran mak,dan agak lewat mungkin untuk celebrate bersama.Ya,segalanya di atur pada ahad lepas setelah segala kesulitan dan komitmen penting di selesaikan terlebih dahulu.Mak tidak kisah tentang itu,apa yang penting,dirinya diingati dan didoakan yang baik-baik dari anak-anak dan suami tersayang.Usia mak semakin bertambah dan kadang kalanya keadaan kesihatan mak selalu saja tidak menentu.Harapnya mak akan bertambah sihat selalu,ini doa tulus dari hati.

Selama  bertahun-tahun mak menjadi mak aku,banyak pengorbanan yang mak dah buat untuk kami adik beradik.Mak seorang yang sangat sabar dan tabah terutama semasa mak berhadapan dengan pemergian masyhur.Aku tahu tika itu sudah pastinya mak paling sedih karena saat masyhur melalui hari-hari terakhirnya,mak sentiasa berada di sisi.Hinggalah saatnya mak melagukan setulus hati ayat suci buat masyhur,aku dapat lihat  ada manik jernih di tubir matanya paling hujung,tapi cuba di tahan dari menitis.






Aku harap itu kali terakhir
airmata kesedihan mak menitis
harapnya  di satu masa nanti
mak menangis kerana kenangan manis...

Monday, June 20, 2011

Family Day



Satu-satu saya sayang ibu
dua-dua saya sayang ayah
tiga-tiga sayang adik kakak
satu,dua,tiga sayang semuanya...


Lama tak buat family day...
sejak aku dan ayah tidak duduk serumah dengan yang lain
kerja ayah tak menentu kadang-kadang sabtu ahad pun kerja
siang malam pula tu,kejam betul!

Dapat holiday sehari tu pun dah cukup
asalkan dapat berkumpul bersama bersuka dan makan bersama
masa inilah nak habiskan bersama mereka.
tak perlu jauh,yang dekat pun cukup janji gembira.

tapi sedikit terkilan...
ayah teringin nak lihat keindahan cahaya kelip-kelip malam
tapi apa daya,kesesakkan jalan di lebuhraya buat kami sampai lewat.
terkilan aku masa tu dan tak sampai hati lihat ayah memandu lagi.

chek in hotel paling murah rm65 1 hari
1katil bujang 1 katil besar jadilah untuk 6orang 1 bilik
ada 1 peti sejuk,1 tv,ada penyaman udara dan 1 bilik mandi yang luas.
walaupun katil tak cukup,tapi kami selesa mujur ada bawa selimut dari rumah.

Esok pagi semua bangun awal solat dan mandi
chek out dan terus bersarapan pagi di kedai makan berhampiran
lokasi pilihan ke bukit malawati ada muzium serta lotong-lotong comel
tapi sayang hari isnin muzium di tutup keretapi mini pun cuti.

tapi tak apa nasib baik lotong-lotong comel jadi penyelamat
dari jauh aku perhatikan mak,ayah dan adik-adik riang
melayan karenah lotong-lotong dan beri makan kacang panjang
aku jadi juru gambar hari itu.

Hari sudah petang tak banyak tempat pun kami lawat
tapi masing-masing sudah penat sudah puas
ayah perlu bergegas cepat nanti malam ada tugas
sepanjang perjalanan semua tersenyum puas biar pun penat.

tapi aku masih terkilan
semua harap dapat lihat kelip-kelip malam.....





nafas ku nyawa ku hidup ku


Sunday, December 5, 2010

Planing 2011

Cepatnya masa berlalu dah hampir ke penghujung rupanya.selongkar semua barang-barang lama dan lupuskan musnahkan hancurkan lenyapkan biar hilang semua kenangan.tapi tak semua sebab agak keletihan hari ini,biar pun cuti,masa di habiskan di rumah dengan macam-macam aktiviti.rasanya dah lama tak bercuti-cuti dirumah dan sekarang inilah masanya! tadi banyak pekara yang aku fikir semua planing untuk 2011 hope-hope semua berjalan lancar.
.
.
1. tahun buat duit so tiap-tiap bulan bajet rm300 untuk di simpan dalam akaun
2. start aktif semua ke gym sebab body dah mula lemah lembik harus tingkatkan stamina
3. buat semua pekara yang di sukai tanpa pedulikan orang lain
4. mahu turunkan berat badan target 50kg!
5. isi semua masa lapang dengan program luar
6. lebihkan masa untuk duduk di rumah dan kurangkan masa untuk bersuka-suka
7. menghadiri semua kelas-kelas yang berkenaan
8. kembali ke hobi kegemaran
9. mahu hidup lebih gembira dan senyum
10. mahu melancong
.
.
senarai banyak lagi,tapi ini yang ada di fikiran buat masa ini.pagi tadi dah start joging dan ke kelas latihan fizikal jaga permakanan seimbang untuk turunkan berat badan.ini sudah nekad mesti dapatkan 50kg! hari ini banyak masa berada dirumah kemas bilik yang semak dan berhabuk setebal 5inci.penat tapi rasa senang hati dapat kemas separuh je lagi separuh sambung minggu depan.
.
.
.
.
.
.
.
TAK SANGKA SAYA TERSENYUM
DAN BERHATI SENANG SEPANJANG
HARI INI =)
.
.
.
.
.
terfikir sesuatu yang bermakna...
melakukan sesuatu yang kita sukai
akan buatkan hati lebih tenang dan gembira
tak kisah la susah atau senang janji hati happy.