Showing posts with label Dilema. Show all posts
Showing posts with label Dilema. Show all posts

Friday, December 9, 2011

Airmata : 18 Hari Lagi



"I betul-batul sayangkan U,bilalah I dapat kahwin dengan U?"

"kita tahu,kita tak di terima,kan?

"kalau satu masa nanti U tiba-tiba tak ada,maknanya I fahamlah."

"kalau U dah ready nanti,U bagitaulah pada I okey?"

" I tau semua yang terbuku kat hati U,kan? U ada simpan apa-apa dari I?

"I dah sedia semuanya hati,mata,otak,semuanya.U jangan risau okey"










Dan saat itu aku pandang wajahnya
matanya bergenang berat
laju saja air jernih mengalir menuruni pipinya
dan aku sendiri juga merasa sebak
saat kata-kata itu di lafazkan oleh dia...

Friday, June 3, 2011

Mak Kedua

semakin sembuh dan kembali lagi bertugas seperti biasa.
pagi itu telefon tangan berbunyi nombor tidak di kenali.
jawab dan kedengaran suara seorang perempuan di hujung sana.
sedikit tersentak bila dia menyebut nama aku dengan panggilan dalam keluarga.
Mak H menghubungi aku sekadar untuk bertanya khabar.

Aku terharu bila mak H menyatakan kebimbangannya bila dapat tau aku sakit.
Dan H turut di marahi oleh Abah sebab tidak datang menjenguk aku di sini.
seperti biasa alasan H adalah kerana tidak mahu meninggalkan kerjanya.
sayangnya keluarga H terhadap aku mak takut aku berkecil hati dengan H.
maka mak hubungi aku untuk pastikan keadaan aku.

Aku jadi serba salah bila dilayan baik begitu oleh keluarga H.
bagaimana mungkin aku terfikir mahu membatalkan hari pertunangan
sedangkan keluarga H begitu berharap aku menjadi menantu mereka.
dan H pula aku lihat seperti tidak peduli sama aku sedangkan
dulunya dia begitu berharap aku menjadi teman hidupnya...




dilema...
mahu saja aku mengabaikan
keduanya tanpa perlu memilih
diantara keduanya...

Thursday, April 28, 2011

Dilema



Minggu yang sangat sibuk hingga aku terlupa banyak perkara.
dalam minda hanya fokus pada kerja dan tugas khas yang telah diamanahkan.
dan dalam pada masa yang sama juga aku diuji...
diuji untuk membuat pilihan untuk masa depan
berhari-hari aku memikirkannya
dan buntu.....
aku suka dengan kerja ini walau bukan bidang aku
tapi sejak akhir-akhir ini aku sudah mulai bosan dan jemu
ada kala aku merasa sedikit tekanan bila ada gagguan dari rakan sekerja
selain kerja ini aku juga punya komitmen pada tugas khas yang lain
memegang jawatan dalam sesuatu organisasi bukan pekara mudah
aku cuba menolak tapi mereka percaya aku boleh.
komitmen kerja dan tugas khas aku semakin penat
kertas kerja dan surat-surat rasmi masih terbengkalai tak bersentuh
aku sudah malas banyak pekara yang aku kena fikir sampai buntu
terlintas juga untuk berhenti tapi aku rasa berat nak lepaskan
rasa nak nangis tapi entah kenapa hati eggo untuk dizahirkan
aku dapat tawaran kerja lain kerja yang selama ini aku nantikan
tapi aku tak pasti apakah jaminan untuk aku ditempat baru akan lebih baik?
sedangkan di tempat lama aku sudah mulai stabil dan ini yang aku mahukan
perlu ke aku berhenti dan terima tawaran itu atau teruskan saja di tempat lama?
kerja yang aku suka belum tentu akan tawarkan aku dengan gaji yang tinggi
tapi di tempat lama gaji aku lebih lumayan lagi.
teringat pesanan dari tok ketua
jangan tamak dan buatlah pilihan bijak







aku perlu sara keluarga
aku perlukan lebih lagi pendapatan
tapi aku juga punya cita-cita
perlu korban lagi untuk kebahagiaan keluarga
atau ikut saja kehendak hati?