Showing posts with label Nenek. Show all posts
Showing posts with label Nenek. Show all posts

Sunday, November 23, 2014

Khabar - Nenek -




Pesanan ringkas yang aku terima dari takwa membuatkan aku resah dan bimbang.Aku harus pulang segera atau aku mungkin akan menyesal seumur hidup dengan rasa bersalah dan terkilan.




- " Kau tak nak pergi tengok nenek ke? "

- " Nak tengok, tapi bajet tak ada nak balik "

- " Nenek tu ada ketumbuhan kat kepala.Tak boleh operate,dekat dengan otak dan nenek dah tua..."

- " Nenek sekarang ada di mana? "

- " Nenek tu mesti nak makan dengan kau.Dah la dia lama tak jumpa cicit.Hari tu dia cakap dekat mak,kalau kau balik surus abang ipar sembelih ayam dia.Maknanya apa tu? Mesti la nak makan ramai-ramai. "

- " Nanti la aku tanya abang kau.Nenek dah balik ke? "

- " Kat rumah.Tapi kena chek up la kat hospital sungai buluh.Doktor pakar bahagian kepala kat sungai buluh. "

- " Ketumbuhan apa? "

- " Balikla,Ala...duit boleh cari.Nenek kau ni ada sorang je.Opah dah tak ada.Siap surus sembelih ayam dia lagi..Tak tau ketumbuhan apa.Tanya mak la,kata nak telefon kau. "







Harus alasan apakah yang nak ku beri?
sedangkan aku tahu nenek perlukan ahli keluarganya
ada bersama saat-saat begini.
nenek sudah semakin tua kudratnya juga sudah
berkurangan.permintaan yang sekecil itu
harus aku tunaikan demi untuk menggembirakan
hatinya.....












Sunday, November 16, 2014

- Nenek -






Biarpun kata-kata nenek selalunya mengguris hati aku dan keluarga aku,tapi aku tetap masih 
sayangkan dia.Tak pernah terniat dihati untuk membencinya,marahku hanya sementara tiada dendam 
cukup sekadar ingin meluah rasa.Sedangkan sedikit terkasar bahasaku pada dia,sudah cukup untuk membuat aku rasa serba salah biarpun hakikatnya aku di pihak yang benar......






Ya Allah.....
rupanya mimpiku tentang nenek,
membawa 1 alamat.
Moga dipermudahkan segala urusan
Harapnya nenek selamat menjalani
pembedahan dan sembuh seperti biasa...ameen












Monday, September 12, 2011

Rendang Hati




Setiap tahun,hari raya pertama wajib ke rumah nenek dahulu selepas solat sunat hari raya.hari raya nenek masak banyak makanan yang sedap-sedap nenek saya sangat pandai memasak.dan menu pilihan saya mestilah lontong air tangan dari nenek.tapi menu istimewa pada hari itu ialah rendang hati.saya tak suka rendang hati dan saya memang tak suka makan hati,rasanya aneh dan sangat jelik.nenek sayangkan saya tapi nenek tak pandai nak tunjukkan kasih sayang yang sebenar.nenek datang dekat pada saya lalu memberi semangkuk penuh hati rendang untuk saya makan seorang.nenek minta saya buka mulut dan nenek menyuapkan sesudu demi sesudu rendang hati ke dalam mulut saya.



1 sudu

2 sudu

3 sudu

4 sudu

5 sudu


dan saya jadi semakin muak,tapi nenek tetap terus menyuapkan saya rendang hati yang teruk itu.saya tak mahu dan cuba menolak,tapi nenek tetap terus memaksa hingga saya sukar untuk bernafas kerana rendang hati yang sudah menutupi sepenuhnya rongga mulut saya.saya sangat marah,lalu saya menolak keras tangan nenek lalu nenek jatuh terduduk.saya meluru ke arah dapur dan mengambil sekuali penuh rendang hati yang nenek masak tadi.mulut nenek saya picit hingga ternganga dan saya tuangkan kesemua rendang hati itu ke dalam mulut nenek.selagi ada ruang saya sumbat.terbeliak mata nenek paksa telan rendang hati...sedap ya,nenek?


sedap tak?

sedap tak?

sedap tak?

sedap tak?

sedap tak?

saya tanya banyak kali nenek tak jawab nenek diam tak bergerak macam tadi.saya sedih nenek tak suka rendang hati yang saya suapkan.sampai hati,nenek dah tak sayangkan saya lagi.kenapa nenek berhenti makan,makanlah lagi saya sedih ni.kalau nenek diam saja,nanti siapa yang nak masakkan rendang hati ni lagi untuk saya?









setiap tahun makan hati
aku tak suka makan hati tak sedap
tapi kenapa ini yang nenek bagi pada aku?
sakit hati?



Tuesday, June 7, 2011

Harga


1.Semalam taqwa dan mak ke rumah nenek,ya menunaikan hajat nenek yang diutuskan melalui ibu tempoh hari.sebaik taqwa dan mak pulang,mak menyampaikan beberapa pesanan dan bicara nenek pada aku.adik sepupu aku yang sebaya taqwa anak kepada pak uda bakal bertunang tak lama lagi.giliran aku bila? sedangkan aku selaku cucu sulung cikgu haji masih lagi tidak mengikat tali pertunangan apa lagi tali pernikahan.malahan,sama sekali tidak pernah aku di lihat berpacaran mesra dengan seseorang.

2.nenek meminta taqwa mencari pekerjaan lain buat aku melalui internet.kata nenek lagi cucu saudaranya sudah pun memiliki sebuah kereta.giliran aku bila pula? sinis aku menerima kata-kata itu seperti satu penghinaan.perlahan tapi tegas aku katakan pada mak.


"Mak,kalau nenek tanya bila orang mahu punya kereta.katakan saja pada nenek orang tak perlukan kereta buat masa ini.sedangkan orang bekerja dan tinggal berdekatan tak perlu kenderaan.lagi pula mahu pulang ke kampung dengan bas sudah memadai.tak perlu pening memikirkan bayaran ansuran kereta tambah pula untuk bayaran servisnya serta harga minyak yang semakin naik kini."


"Sesiapa pun di kalangan sepupu-sepupu muda yang ingin bertunang atau berkahwin sebelum orang,silakan saja,tidak ada larangan atau sekatan.tapi jangan ditanya giliran orang,sebab masa itu belum tiba"



"Kenapa harus orang bertukar kerja? majikan sudah cukup baik dengan beri jaminan KWSP dan SOKSO untuk setiap pekerjanya.dan gaji juga sudah dinaikkan seperti yang nenek harapkan satu masa dulu.jadi apa lagi mahu nenek,sampaikan di suruhnya taqwa mencari kerja lain melalui internet buat orang? kalau benar orang mahu,sudah lama orang mencarinya 3tahun dulu tak perlu pertolongan sesiapa.nenek beranggapan orang yang tidak belajar di universiti itu juga buta IT? sudah,jangan di desak lagi,kalau nenek mahu nenek sajalah pergi kerja."


*******************************************************************************




aku benar-benar amat berkecil hati
meski pun tujuan nenek itu baik
tapi aku cukup tidak setuju
begitu
nenek seringkali mahu mengatur
masa depan anak cucunya
sedangkan aku sudah punya
rencana lain
dan selalu juga
nenek memandang
rendah
kepada sesiapa yang
tidak
mahu menurut katanya.....

Saturday, June 4, 2011

Panggilan Pagi



Awal pagi itu dapat pesanan ringkas dari taqwa di telefon tangan.Hairan kerana jarang sekali taqwa bangun seawal pagi ini semata-mata untuk menghantar pesanan ringkas pada aku.Taqwa mengadu,yang ibu berkali-kali menghubunginya dan ibu juga menghantar pesanan ringkas kepadanya.Taqwa resah dan serba salah untuk membalas pesanan itu,lalu bertanya pendapat pada aku.


"Ibu mesej dan call.tapi aku tak jawab.tak balas lagi mesej dia.
aku nak balas apa ni? ish apa dia nak,nak ajak kenduri ke..
apa nak balas ni,aku belum cari hadiah kahwin bahyah lagi ni."


Lalu aku minta taqwa menghantar pesanan itu kepada aku.dari penilaian aku ibu sudah tentu ada sesutau berkenaan dengan nenek.samada ibu mahu datang ke rumah untuk menziarah atau mungkin juga ibu mahu taqwa datang ke rumah nenek.jarang sekali ibu menghantar pesanan ringkas kepada taqwa,melainkan jika ada sesuatu yang berkait dengan nenek.aku hanya mengagak berdasarkan apa yang aku rasa dan cara mereka memandang keluarga kami.

ya,taqwa lebih di beri perhatian berbanding yang lain kerana mereka beranggapan taqwa punya masa depan yang cerah.Dan mereka bangga kerana taqwa akan terus mengharumkan nama baik keluarga arwah cikgu haji.dan ini seringkali menjadi beban dan tekanan buat taqwa untuk terus mengekalkan prestasi terbaiknya di universiti dengan taraf "dekan".ada kala aku simpati dengan taqwa dia tidak mampu untuk membantah kerana mengenangkan budi yang di tabur mereka pada taqwa dulu...




aku bukan angkuh sombong
bukan juga si kera sumbang
cumanya aku tidak mahu menjadi
boneka juga patung yang di arahkan
aku tidak mahu termakan budi
kelak nanti memakan diri.

Friday, May 27, 2011

Bukan Insan Terpilih


Taqwa mengadu kepada aku dapat Sms dari Ibu yang menyampaikan pesan dari nenek.Kata ibu,nenek rindukan taqwa dan minta taqwa berkunjung ke rumahnya kala cuti-cuti sem ini.dan tak lupa juga supaya membawa cerdik sama.taqwa merungut berkeras tidak mahu pergi,tapi apa dayanya mahu menolak.dia sendiri tersepit di tengah-tengah di antara budi nenek.dan terselit juga sedikit keraguan pada fikiran taqwa.mengapa harus dia yang kena pergi,sedangkan sepupu-sepupu yang lain juga adalah cucu nenek.

dan mengapa harus dia dan cerdik saja,sedangkan aku dan mulia juga adalah adik beradik seayah dan seemak juga dari keturunan yang sama keturunan cikgu haji yang menjadi kebanggaannya selama ini.taqwa merasakan ada sesuatu di sebalik kata-kata dari ibu tadi.dalam pada berkeras taqwa,aku hanya menjawab ringkas tetapi padat

"kau dibayar untuk belajar dan mendengar kata"


dan taqwa diam selepas itu.aku tahu mahu atau tidak taqwa terpaksa juga meringankan kaki untuk melangkah ke rumah nenek nanti.aku cemburu? tidak sama sekali dan jauh langsung dari hati cuma aku sedikit terkilan.mengapa harus nenek meletakkan garis perbezaan diantara kami adik beradik? hanya kerana aku memilih untuk mencari haluan sendiri dengan tidak menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi? dan mungkin juga aku dan mulia adalah diantara yang kurang menonjol atau dalam erti kata lain,kurang sedikit dari segi akademik?

aku sedar hanya taqwalah satu-satunya dalam keluarga aku yang boleh diharapkan untuk ke menara gading setakat ini.selepas kegagalan dan kedegilan aku untuk tidak terus menurut kata nenek lagi.tapi ini cukup memberikan kesan dan tekanan pada taqwa setiap kali menjelangnya exam.setiap kali exam,taqwa akan berasa sangat tertekan dan mengalami kerisauan yang melampau kerana takut kecundang selepas beberapa kali berjaya melayakkan diri di senarai "dekan" Universiti Malaya.




aku sangat tidak kisah jika nenek meminggirkan
aku
tapi aku sangat kisah jika nenek
meletakkan garis
perbezaan antara adik-adik aku.

Tuesday, May 10, 2011

Mulia Hina


- NENEK -
Mak beritahu aku tentang kedatangan nenek beberapa hari yang lalu.mujur aku tidak ada dirumah tika itu.hanya tinggal mak ayah juga cerdik,mulia pula tika itu menghadiri kursus jangka pendek.sekadar ingin penuhi masa lapangnya sementara menanti penggilan untuk menyambung pelajarannya selepas keputusan SPM di umumkan sebulan yang lalu.taqwa pula berada di Kuala Lumpur menginap di rumah bakal adik ipar bersama bakal ibu mertuanya kerana merancang untuk melawat bakal tunangnya.

Biasa aku faham benar jika nenek bertandang ke rumah sudah pasti ada sesuatu.nenek membuka bicara dengan bertanyakan tentang kuputusan mulia.jujur mak huraikan satu-satu dan kesimpulannya muli lulus tahap kepujian.nenek tidak berpuasahati lalu mencadangkan supaya mulia memohon polis dengan alasan kerja badan kerajaan lebih menjamin masa depan.atau mohon untuk jadi jururawat lelaki atau pembantu di hospital dengan alasan punya gaji tetap yang menjamin hidup.kata nenek...


" mulia tidak seperti taqwa yang lebih bijak dalam akademik.mulia tak punya harapan untuk menyambung pelajarannya walau untuk ke tingkatan 6.mulia berbeza dengan taqwa mulia tidak punya kelayakkan!"


sampai hati nenek kata begitu tentang mulia.di depan mak dan ayah pula tika itu.sudah pasti itu mengguris hati mak dan ayah.bagi aku ini satu penghinaan buat mulia sedangkan aku sendiri tahu yang keputusan mulia lebih baik lagi berbanding aku.tapi tetap aku masih mampu menyambung pelajaran ke tingkatan 6.andainya mulia terdengar kata-kata nenek tika itu,sudah pasti ini akan melukai hati mulia.entah apa yang nak di banggakan aku sendiri pun tak tahu.nenek tak habis-habis merancang untuk menentukan masa depan anak cucunya.

**********************************************************************************

- CIKGU MIANG -
baru-baru ini mulia begitu kecewa bila permohonan tingkatan 6 nya di tolak mentah-mentah oleh cikgu celaka.menurut kata cikgu miang tersebut "keputusan mulia langsung tidak boleh di pertimbangkan tidak layak untuk ke tingkatan 6" sedangkan setahu aku keputusan aku yang lebih teruk itu masih boleh di terima apa lagi keputusan mulia yang lebih baik itu.dan aku tahu apa sebabnya cikgu celaka itu menolak,ini kerana mulia bukanlah seorang pelajar perempuan.aku tahu benar niat kotor cikgu miang tersebut.

teringat dulu aku yang bodoh tika itu mengikut telunjuk nenek untuk memohon ke tingkatan 6.keputusan sampah itu aku bawa berjumpa dengan cikgu miang tersebut di salah sebuah pusat tuition.tapi tiba-tiba cikgu itu menukar lokasi ke sebuah pusat tuition persendiriannya yang agak jauh dari pekan.di dalam bangunan 3 tingkat itu hanya aku berdua saja dengan cikgu miang tersebut.aku yang lurus tak fikir langsung niat sebenar cikgu celaka tersebut,hanya menurut.

semasa aku ingin mengisi borang yang di berikan,cikgu celaka cuba mengambil kesempatan untuk memegang tangan aku.pantas aku menepis.dan memberi alasan mahu pulang segera kerana kawan aku sedang menanti aku di bawah.sempat juga cikgu celaka tersebut mencuci minda aku supaya memilih untuk masuk ke kelas bimbingannya.tapi aku menolak kerana tidak berminat dengan bidang yang ditawarkan.

dan sejak itu cikgu miang mula mencari salah aku sekiranya keputusan ujian bulanan aku menurun.tapi tidak pula bagi pelajar di kelasnya,hanya bermodalkan sedikit pujuk rayu cikgu tersebut pasti akan menambah markah pelajar di kelasnya.dan apa yang aku perasankan,majoriti kelas kelolaannya terdiri dari pelajar perempuan.dan menurut rakan perempuan sekelas aku,mereka punya pengalaman yang sama pernah mendapat gangguan yang sama dari cikgu miang tersebut.dan sejak itu,aku mula hilang hormat pada cikgu miang tersebut,satu sekolah kenal benar dengan sifat miang cikgu tersebut termasuk cikgu perempaun.





Mentaliti.....
ramai yang menilai kejayaan hidup seseorang
hanya berpandukan seberapa tingginya ilmu
berbanding ketinggian budi pekerti seseorang
sedangkan segulung kertas bercetak indah itu
tidak punya makna jika ilmu yang cari selama bertahun
langsung tidak di guna pakai ke arah kebaikkan
ia hanya layak di buang bakar atau di buat lap tahi saja.



Thursday, May 5, 2011

Terkongkong


Tahu apa makna rasa terkongkong bila segala gerak geri kau diperhatikan.segala perlakuan kau dirakamkan dan di catat.ke sana ke mari kau di lihat dan di kenal orang.tak perlu terlalu menonjolkan diri orang akan tahu juga hatta kau cuba sembunyi pun.

Hidup seorang aku tak seindah yang orang lain lihat dari kanta mata luaran.tahu tak,dengan membawa nama keluarga ini aku rasa bagaikan satu beban.ya,ini beban buat aku bila ke sana ke mari kau akan di kenali orang.pergi ke pasar,bengkel kereta,driver bas mahupun konduktor bas,pakcik tukang sapu,pegawai bank dan semualah yang ada di daerah ini.aku bosan bila ada yang bertanya tentang latar belakang keluarga dan nama keluarga aku.aku tak pandai menipu,hanya angguk dan senyum jawapan terbaik.

iras wajah seperti anak bongsu cikgu haji.masakan aku boleh menafikan jika sudah terang-terang begitu.anak bongsu cikgu haji adalah adik kepada ayah iaitu ucu aku.ya,sana sini orang bercerita tentang kebaikkan arwah cikgu haji semasa hayatnya.sana sini orang bercerita tentang hidup seseorang yang disegani yang diamnya di masjid lunak suaranya memperdengarkan ayat suci itu.semua tahu siapa dia cikgu haji semua tahu siapa dia anak cucu cikgu haji.dan aku selalu rasa tersepit bila berhadapan dengan situasi begini,rimas.

tahu kenapa aku tidak pernah merasa bangga menjadi sebahagian dalam keluarga ini? kerana aku tidak seperti mereka yang lain yang lebih berjaya dan mendengar kata nenek.aku seorang pembangkang tidak suka diuruskan.dan sebab itu sering aku dipinggirkan aku tidak mahu terlalu termakan budi.aku sudah penat menjadi boneka.kenapa segala urusan hidup perlu datangnya dari nenek? soal kerjaya,hidup dan jodoh juga perlukan izin dari nenek? aku sudah bosan hidup dengan membawa nama ini aku ingin bebas! kalaulah arwah atuk masih hidup lagi,rasanya tak perlu aku rasa tersepit begini...







dulu kerjaya dan sekarang jodoh
semua diuruskan semua ditentukan
kenapa aku perlu jadi bodoh
dengan mengikut telunjuk orang?
*sigh