Sunday, October 16, 2011

Hidup

Ramai orang bising-bising bajet 2012
apa kata perdana mentari?
dan aku fokus tentang pelanjutan usia pekerja
hingga 60tahun? 60 tahun?
dahi berkerut gila apa ini!

aku tidak mengerti
dasar kajian apa yang mereka lakukan
meningkatan taraf ekonomi barangkali
atau benarnya hanya untuk kegunaan sendiri
60tahun aku fikir itu usia lemah

persetankan tentang fikir aku
cuma lihat saja untuk jangka waktu panjangnya
orang-orang muda seperti kita kebanyakkan menganggur
karena tidak ada jawatan kosong untuk khidmat MUDA
bagaimana kualiti kerja si atuk dan si opah?

jenayah,maksiat,keruntuhan akhlak,kemunduran ekonomi
ini mainan hidup memanipulasikan dunia untuk kepentingan?
ini musibah celaka apa rasionalnya khidmat si atuk dan si opah?
terketar berjalan dengan tongkat bermasalah kesihatan
pengidap kelupaan?

kudrat orang muda semakin terhakis di mamah usia
menanti senja baru dapat mula bekerja
mahu mengumpul dana dan harta di usia 30-an?
taraf ekonomi tika itu bagaimana?
muda kita sudah habis bazir waktu menanti dan mencari

diandaikan memulakan hidup itu di usia 30-an
simpanan masa depan bagaimana?
penganggur muda semakin ramai
belajar pandai tinggi ke puncak
tapi sayang.....








fikir aku jika si atuk dan si opah
dilanjutkan perkhidmatan

kita yang muda menganggur mencari
kekosongan
jawatan di penuhkan
si atuk dan si opah

menunggu usia mereka 60tahun

sementara kita juga semakin menua
dan simpanan masa depan baru nak bermula

sedangkan keluarga harus di sara...


25 comments:

JIJI YU said...

tiada lagi penyeri kat pejabat kerajaan

dochi said...

aku setuju. memang serius tak releven. nanti semua sistem kerahan tenaga slow. sebab guna tenaga usia emas. bukan cakap semua usia emas ni slow, ada yg komited dgn kerja. tp tengok yg dr muda kerja hampeh. cuba fikir bila dah akhir nak pencen? peghhhhhhh --"

Ayu Azuri said...

senja semakin menjadi jingga . . .

akar di pokok semakin berakar . . .

air di laut entah bila surutnya , bila ombak tidah pernah tahu bila sudahnya . . .

monologtinism said...

penat.

Ayu Azuri said...

senja semakin bertambah jingga . . .

waktu akan terus berlalu . . .

akar sebatang pokok akan terus berakar , menambah usia panjang sebuah kehidupan . . .

ghost writer said...

nampak gayanya kita kena gunakan sistem 'assassins' atau cara paling halus dengan bubuh racun.haha.

*dan nampak gayanya tak naik pangkat jugak lar aku,haha!dem!

penjajah minda said...

walau apa pun budget untuk tahun depan, aku takkan mengalah dengan belanjawan pm.hidup mesti diteruskan.hiyahh!! err ada keja kosong tak?

Bidadari Syurga said...

hurmmm... walau apapun belanjawan yg telah diuar2kan... tempiasnya masih kekaburan... tak rasa langsung

Faaein Talip Roy said...

semakin banyak yang 'terlupa' membuat kerja di akhir usia.

aku juga khuatir..

HEROICzero said...

si tua terus terketar2 bekerja , dan si muda terkapai2 mencari kerja .


HEH !

hanaahmad said...

ntah bila aku nak berpeluang kerja gomen. haisyh.

dayya said...

aku pon geram dan emo tentang ini. hisyh. tak patut betul.

stalker hebat ! said...

agak2 an time zaman akan dtg dah bukan usie 60 dah. 70 80 ade kot. masing2 dah tue ganyut. tambah ngn pekak n nyanyuk. ish2.



mmg masalah negare nie.


** mude belia dah fedap agaknye time tue. cari kerja sane sini ta dpt2 gak.

kan?

lavender harum wangi said...

aku juga penganggur T___T btw, kau perempuan rupanya. haha, aku selalu bayangkan kau lelaki. :D

Sca Ndx said...

takpalh kerja kerajaan bukan memerlukan banyak tenaga

YuYun@HanleeYun a.k.a KuLaT_NaKaL said...

huh, mantapppppp!!!!

Asrul "iLham" Sany said...

budget, budget, budget...

bill, bill, bill...

T_T

Waqheh said...

agreed with u...lambat pencen orang atas lagi suka boleh makan byk lg..org bawah penat ler gaji nak beli telor ayam masa tu dah sebiji rm2...

Faaein Talip Roy said...

* cubalah kau cari serata kedai buku yang ada.. pasti jumpa.. setakat ni.. aku rasa semua karya dia aku ada..

missSenget said...

ntah bila aku berpeluang masuk kerajaan..

koh..koh..kohhhh...

Siti Mashitah Saidin said...

betul2.... kita nih baru nk bermula

PENCONTENG said...

tak relevan langsung kan?

apa tak percaya ke pada semangat kami, semangat anak muda?

Bella Bell said...

mohon like entry ni.. :)

Workshop Internet Marketing said...

Workshop Bisnis Online. Malang, 29-30 Oktober 2011. Peserta terbatas 30 orang. Tempat LAB Statistik FE UIN Malang.

Materi UTAMA : Membangun TOKO ONLINE, Riset PRODUK, Teknik JITU Promosi dan Marketing INTERNET.

Materi TAMBAHAN : Optimasi Blackberry+Facebook+Twitter Untuk BISNIS Online.

Garansi 1 BULAN Jualan.

Info Lengkap: www.GuruBisnisOnline.com | PIN BB 2310BF87 | 0856 4960 8915.

Rain said...

aku lah mangsa. menganggur.