Tuesday, June 7, 2011

Harga


1.Semalam taqwa dan mak ke rumah nenek,ya menunaikan hajat nenek yang diutuskan melalui ibu tempoh hari.sebaik taqwa dan mak pulang,mak menyampaikan beberapa pesanan dan bicara nenek pada aku.adik sepupu aku yang sebaya taqwa anak kepada pak uda bakal bertunang tak lama lagi.giliran aku bila? sedangkan aku selaku cucu sulung cikgu haji masih lagi tidak mengikat tali pertunangan apa lagi tali pernikahan.malahan,sama sekali tidak pernah aku di lihat berpacaran mesra dengan seseorang.

2.nenek meminta taqwa mencari pekerjaan lain buat aku melalui internet.kata nenek lagi cucu saudaranya sudah pun memiliki sebuah kereta.giliran aku bila pula? sinis aku menerima kata-kata itu seperti satu penghinaan.perlahan tapi tegas aku katakan pada mak.


"Mak,kalau nenek tanya bila orang mahu punya kereta.katakan saja pada nenek orang tak perlukan kereta buat masa ini.sedangkan orang bekerja dan tinggal berdekatan tak perlu kenderaan.lagi pula mahu pulang ke kampung dengan bas sudah memadai.tak perlu pening memikirkan bayaran ansuran kereta tambah pula untuk bayaran servisnya serta harga minyak yang semakin naik kini."


"Sesiapa pun di kalangan sepupu-sepupu muda yang ingin bertunang atau berkahwin sebelum orang,silakan saja,tidak ada larangan atau sekatan.tapi jangan ditanya giliran orang,sebab masa itu belum tiba"



"Kenapa harus orang bertukar kerja? majikan sudah cukup baik dengan beri jaminan KWSP dan SOKSO untuk setiap pekerjanya.dan gaji juga sudah dinaikkan seperti yang nenek harapkan satu masa dulu.jadi apa lagi mahu nenek,sampaikan di suruhnya taqwa mencari kerja lain melalui internet buat orang? kalau benar orang mahu,sudah lama orang mencarinya 3tahun dulu tak perlu pertolongan sesiapa.nenek beranggapan orang yang tidak belajar di universiti itu juga buta IT? sudah,jangan di desak lagi,kalau nenek mahu nenek sajalah pergi kerja."


*******************************************************************************




aku benar-benar amat berkecil hati
meski pun tujuan nenek itu baik
tapi aku cukup tidak setuju
begitu
nenek seringkali mahu mengatur
masa depan anak cucunya
sedangkan aku sudah punya
rencana lain
dan selalu juga
nenek memandang
rendah
kepada sesiapa yang
tidak
mahu menurut katanya.....

6 comments:

Unknown said...

aku takkan tanye..eheh..

ORLANDO AHMAD said...

kadang2 orang tak faham cara pemikiran kita... kalo gua, gua senyap ajer dan buat ape yg gua suka, lama2 orang akan faham dan terima ape kehendak dan pendirian kite bile dah nampak hasilnyer...

penaberkala said...

mungkin nenek tak nampak apa yg ada sekarang
biasalah org tua, mahukan anak cucu hidup senang
kita yg muda, perlu patuh pada mereka
tp perlu ingat, bukan semua perkara
kadang2 perlu juga tegakkan prinsip kita sendiri, hala tuju sendiri
jangan plak sampai tergadai prinsip, hala tuju entah ke mana

~* chirpy_chummy *~ said...

org tua..sume pn betul dia.. ckp dorg je sume btol. konon..

Sca Ndx said...

org tua kadang2 degil. tak dgr kata kurang ajar pulak kan?

Shila said...

aku tiba2 risaukn mak aku.. T__T

eh..harap kita sama2 kuat...